در فرصت های شغلی یا بازدید یک کارفرما از رزومه شما اولین برخورد بسیار مهم است با این چند نکته می توانید ظاهر خوبی را از رزومه خود به نمایش بگذارید.
در گام اول آشنایی، کارفرما به ظاهر و حرفه ای بودن رزومه یک کارجو
توجه می کند و اگر ظاهرخوب و مناسبی داشته باشد و بتواند شخص کارجو را به درستی معرفی نماید منجر به دعوت نیز خواهد شد.
کارجو با رعایت چندین نکته کلیدی و کمی وقت می تواند رزومه
خود را به شکلی مرتب و قابل قبول تنظیم نماید این چند نکته شاید بسیار ساده باشند
ولی در چیدمان و مطالعه یک رزومه بسیار مهم هستند و اطلاعات کلیدی را می تواند
منتقل کند و نیاز به بازنگری رزومه نباشد.
در نوشتن رزومه و وارد کردن اطلاعات، در رعایت دسته بندی و نحوه
وارد کردن اطلاعات باید دقت نمود زیرا می توان اطلاعات را به دو بخش از نظر مهارت
و یا از نظر زمانی دسته بندی کرد.
از نظر مهارت: در این نوع دسته بندی ابتدا مهارت هایی که
مهم هستند و مربوط به عنوان رزومه شما می باشند در اولیت می توانند قرار بگیرند و
در ابتدا درج شوند و سپس سایر مهارت های شما در ادامه این مهارت ها وارد شوند.
از نظر زمانی: در این دسته بندی اولویت ورود اطلاعات بر اساس زمان
اخذ یک مدرک یا فراگیری یک مهارت می باشد
برای مثال ترتیب زمانی اخذ مدارک تحصیلی ابتدا دیپلم سپس فوق دیپلم و به
ترتیب سایر مدارک، مهارت ها را نیز می توان به این صورت دسته بندی کرد.
در نوشتن رزومه زیاد به جزئیات غیر ضروری دقت نکنید و فقط نکات
مهم را وارد کنید برای مثال شما یک پروژه ای را انجام داده اید، نیاز نیست از
جزئیات پروژه اسمی ببرید و فقط نام پروژه را درج کنید.
عنوان هر پروژه یا مهارت می تواند دید بهتری از رزومه شما و مرتب بودن اطلاعات در کنار هم را به نمایش بگذارد ولی اگر کاربری به جزئیات علاقه دارد و فقط می خواهد مطلب کوچکی را بزرگ جلوه دهد بیشتر درباره آن توضیح می دهد که این امر باعث می شود دید حرفه ای نسبت به رزومه این فرد بوجود نیاید و فقط چندین متن باشد که یک صفحه را پر کرده اند و فاقد اهمیت می باشد.
این دو عنوان هر دو یک بخش مهم از رزومه می باشند که هر طرف
از این عنوان می تواند بار رزومه را سنگین
کند و دلیل نمی شود کسی که سابقه کاری خوبی ندارد یا اصلا سابقه کاری ندارد نخواهد
یک رزومه داشته باشد زیرا می تواند در رزومه مهارت های خود را درج کند تا
سایرکارفرمایان استعداد ها و مهارت های شما را ببینند و شروع یک سابقه کاری خوب
برای شما باشند.
سابقه کاری می تواند در بر گیرنده هر فعالیتی که برای یک کافرما داشته اید و برای انجام آن حقوق دریافت کرده
اید را شامل گردد.
هر مهارتی که انجام آن موجب کسب در آمد شود و یک نیاز از نیاز های کارفرما را رفع کند مهارت حساب می شود و در روزمه می توان آن را درج کرد.
شما وقتی یک عنوان برای رزومه خود انتخاب می کنید برای مثال
( معماری – حسابداری – برنامه نویس و یا ...) سعی کنید دیگر مهارت ها و سوابق شغلی ای که درج می
کنید با این عنوان همخوانی داشته باشد در غیر این صورت باعث می گردد رزومه شما
مانند رزومه یک فرد غیر حرفه ای و غیر ماهر نمایان شود دلیل این اتفاق هم پراکندگی کار می
باشد و شما از هر تخصص کمی یاد گرفته اید و در شغل هایی فعالیت داشته اید که هیچ
ربطی به یکدیگر ندارند.
در درج اطلاعات رزومه، بر روی یک تخصص تمرکز داشته باشید و
مهارت های مرتبط با این عنوان را درج کنید.
بخش بندی اطلاعات در درج برای رزومه باید مرتبط و منظم باشد
و توجه بیننده را به خود جلب کند زیرا نامشخص بودن فعالیت انجام شده که عنوان آن
را درج کرده اید، در بخش نامناسب و یا اشتباهی قرار می گیرد. برای مثال (عنوان یک
پروژه رو در بخش مهارت ها وارد کرده اید) و همین امر باعث سردرگمی مخاطب شما می
شود.
برای بهتر شدن دسته بندی اطلاعات، یک بار عنوان ها را بر روی
کاغذ برای خود بنویسید سپس عنوان های مرتبط به آن را در یک کادر مشخص با عنوان
بندی مشخص درج کنید تا اشتباهی در هنگام ساخت رزومه پیش نیایید.
در وارد کردن اطلاعات و نوشتن مشخصات با مخاطب رزومه خود
صادق باشید و اطلاعات صحیح و دقیق را وارد کنید تا بعد از دعوت به مصاحبه با مشکل
مواجه نشوید.
معمولا ممکن است در درج اطلاعات عددی یک عدد اشتباه درج شود
و باعث رساندن مفهوم دیگری باشد، برای مثال اگر تاریخ تولد 1378 اشتباهی 1379
درج شود زیاد مشکل ساز نخواهد شد، ولی شما را از شرایط یک کارفرما از نظر سنی خارج
می کند و به همین خاطر باید به این نکات کوچک نیز توجه کنید.
این نکته را نیز در نظر داشته باشید اشتباه با صادق نبودن
بسیار فرق دارد و رزومه شما را به یک متن بی اعتبار تبدیل می کند.
مهم ترین نکته در یک رزومه، اطلاعات تماس شما می باشد که باید شامل یک
ایمیل معتبر با نام خود صاحب رزومه و یک آدرس معتبر که در دنیایی واقعی وجود داشته باشد.
قالب رزومه را با عنوان رزومه هماهنگ کند تا کار شما
بهتر درک شود.
رزومه خود را همیشه بروز نگهدارید و اطلاعات آن را با
فعالیت های خود هماهنگ کنید.
تصویر رزومه می تواند بسیار مهم باشد زیرا شاید مهارت ها و
سابقه های شما و یک نفر دیگر مانند هم باشد حال اگر رزومه شما تصویر دار باشد و رزومه
دیگری تصویری نداشته باشد این نشان از مرتبط بودن و اعتماد به نفس شما دارد که قطعا
در انتخاب شما تاثیر خیلی زیادی دارد.
رزومه صوتی نیز یک راه خوب برای بیان مهارت ها و معرفی خود
به کارفرما می باشد زیرا بیان همیشه بهتر از متن می باشد و شما می توانید در یک
صوت یک دقیقه ای به صورت کامل خودتان را معرفی کنید و مهارت های خود را شرح دهید و
همراه رزومه خود آپلود کنید.